Following these two curriculums (part 1&2), children...
1- will learn to read and write
2- more than 1000 words
3- in only 200 days (weekdays)
4- with enjoying two or three days off each week
5- will make new words on their own
6- will use words into sentences
7- without being over-burdened
8- will know the ending sounds of vowels (huroof-e-illat)
Spellings of syllables should be done without using harakaat (zabar, zair, paish).
For example, bay alif baa با , bay choti yay bi بی , bay bari yay baay بے , bay wow bo بو
Syllales with deep sound of 'wow ' should be spelled using paish.
For example, khay wow paish khooo, noon saakin > khoon
1- chay wow cho, ray saakin > chor چور
2- chay wow paish chooo, ray sakin > choor چوری
Some easy vocabulary:
Words with deep vowel sound:
Words with Do-chasm-hay:
Words with 'sakin' at the end:
More words with full-letter formation:
1- will learn to read and write
2- more than 1000 words
3- in only 200 days (weekdays)
4- with enjoying two or three days off each week
5- will make new words on their own
6- will use words into sentences
7- without being over-burdened
8- will know the ending sounds of vowels (huroof-e-illat)
ان خاکہ نصاب کو صحیح طریقے، توجہ اور صبر کے ساتھ پڑھایا جاۓ تو بچے صرف دو سو دنوں میں یعنی ایک سال سے کم عرصے میں اردو کے ایک ہزار سے زائد الفاظ کسی ذہنی دباؤ کے بغیر سیکھ سکتے ہیں... انکو اردو کے چار حروف علت کی آوازوں کی پہچان بھی ہو جاۓ گی... حروف کو جوڑ کر الفاظ بنانا بھی آجاۓ گا... انکے ذخیرہ الفاظ میں بھی اضافہ ہوگا اور انھیں الفاظ کو جملوں میں استعمال کرنا بھی آ جاۓ گا
حروف کو ہجے کے ساتھ جوڑنا سکھائیں لیکن حرکات یعنی زبر، زیر اور پیش استعمال کے بغیر ... واؤ کے ساتھ حروف جوڑتے وقت اگر واؤ کی گہری آواز ہے تو پھر پیش کے ساتھ ہجے کرائی جاۓ ... جیسے کہ خون اور خوب میں واؤ کی گہری آواز ہے اور خوف اور خول میں واؤ کو آواز ہے
Spellings of syllables should be done without using harakaat (zabar, zair, paish).
For example, bay alif baa با , bay choti yay bi بی , bay bari yay baay بے , bay wow bo بو
Syllales with deep sound of 'wow ' should be spelled using paish.
For example, khay wow paish khooo, noon saakin > khoon
1- chay wow cho, ray saakin > chor چور
2- chay wow paish chooo, ray sakin > choor چوری
Some easy vocabulary:
بابا پاپا نانا چاچا ماما سارا کالا تالا باجا
مارا تارا سارا جاگا گانا لاتا لایا پایا دانا مانا
سوچو نوچو جوڑو توڑو موڑو بولو تولو لوگو روکو
لوٹا سوچا توڑا مارو جاگو پالو طوطا
بی بی باجی نانی چاچی لاتی جاتی ساری باری
شامی گاڑی چابی جالی تالی جاگی لالی رانی پانی باقی ماضی خالی
سوچی روکی توڑی موڑی گولی روٹی فوجی قومی بوٹی ٹوپی
بالے تالے کالے سارے تارے مارے جاگے لاتے جاتے باجے
لوٹے روکے تولے بولے سوچے جاگے فاقے کاٹے خاکے
آپا آنا آتا آیا آٹا آقا آپی آتی آنی آری آتے آنے آگے آپے
آؤ جاؤ لاؤ پاؤ تاؤ گاؤ ناؤ راؤ
آئ جائ لائی پائی تائی گائی نائی رائی
آۓ جاۓ لاۓ پاۓ تاۓ گاۓ راۓ ساۓ
کوئی روئی سوئی بوئی سوۓ بوۓ روۓ
Words with deep vowel sound:
آلو آڑو جادو روسی اونی چاچو خونی روبی نوری
ٹوٹی مولی دوری چورا چوہا کودا جوتا جوتے
Words with Do-chasm-hay:
بھ پھ تھ ٹھ جھ چھ دہ ڈھ کھ گھ
بھا بھی تھا تھی تھے جھا جھی جھے چھا چھی چھے کھے گھا
بھالو بھاگو بھاگی بھاگے تھالی جھاڑو گھاٹی ساتھی ہاتھی
کھائی کھاۓ کھاؤ چھائی چھانے چھاؤ
بھائی بھاتے بھاؤ
تھوڑا تھوڑی تھوڑے گھوڑا گھوڑی گھوڑے
Words with 'sakin' at the end:
آٹھ ساٹھ ہاتھ ساتھ جھاڑ گھاس کھاد کھال بھول پھول کھول جھوٹ چھوٹ
باب باپ بات سات بال سال مال شام نام کام بار پار تار چار مار شاد باد یاد
ماش کاش جاگ ساگ شان کان ماں ران نان ناک تاک پاک
فوج موج لوگ ٹوک سوگ خوف سوچ موچ غور جوش ہوش باغ
قوم جوڑ توڑ موم قول گول بول موت کوٹ
آج آپ آس آم ان آگ آل آڑ آہ
اور دور زور روز دام راز زار روک دال ڈال داغ رات دار ڈول راس
راوی دادا دادی ڈوری دوڑی زارا
100 Days Urdu Curriculum
for Second Preschool Year
Theme: Making Syllables, Words and
Sentences along with tracing
Concepts: Urdu Huroof-e-Illat (ending sound) and Do-Chashm-hay
Skills: Spelling Syllables and Words, Rhyming Words, Tracing/Writing on Line
Lessons: 18 Lessons including reading/tracing/writing
Duration: 20 minutes
Date
|
Days
|
Urdu
Vowels
(Huroof-e-Illat)
|
Date
|
Days
|
Making
Words
|
Monday
|
The
ending sound of alif ‘ا’ (joining letters with alif)
|
Monday
|
Making words of alif madda ‘آ’ (aanaa, aagay, aari, etc.)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
Making words with syllables of alif
(baba, dada, laanaa,taalaa..)
|
Monday
|
Making Words with hamza wow (aao, jaao,
laao, etc)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
The ending sound of wow ‘و ’ (joining letters with
wow)
|
Monday
|
Making words with hamza choti yay (aai,
laai, paai, etc.)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
Making words with syllables of wow
(toro, logo, socho, etc.)
|
Monday
|
Making words with hamza bari yay (aaey,
jaaey, laaey, etc.)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
The ending sound of choti yay ‘ی’ (joining letters with yay)
|
Monday
|
The sound of do-chashm-hay ‘ھ ’
Making syllables by Joining it with
letters
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
Making words with the syllables of yay
(bibi, peeli, neeli, etc.)
|
Monday
|
Syllables of do-chashm-hay with
huroof-e-illat (alif and wow)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
The ending sound of bari yay ‘ے ’ (joining letters with
yay)
|
Monday
|
Syllables of do-chashm-hay with
huroof-e-illat (choti yay and bari yay)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
Making words with the syllables of yay
(jaalay, saaray, jaagay..)
|
Monday
|
Making sentences with the words that children
have learnt so far (baba aaey, gaaey aai, etc.)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Monday
|
Making
words with mix syllables (baaji, sona, jaatay…)
|
Monday
|
Learning words with ‘sakin’ at the end
(sham, saal, raaz, maan, bhaag, log, aap, kaar, aabaad)
|
||
Tuesday
|
Tuesday
|
||||
Wednesday
|
Wednesday
|
||||
Thursday
|
Thursday
|
||||
Friday
|
Friday
|
||||
Keep Fridays off and last ten days for
writing practice and concept of rhyming words.
|
No comments:
Post a Comment